5. ŠTO NAKON USPOSTAVE VRTA?

Nakon realizacije vrta gotovo redovito nam se javljaju predstavnici škole sa pitanjima o nekim novim biljkama ili elementima koje bi uveli u vrt. U početku je bila primjetna doza nesigurnosti, ali sada već samostalno sade i eksperimentiraju te se može osjetiti rast sigurnosti u vlastiti rad.

Kad se sve uzme u obzir vrt kao mjesto i poligon za sve aktivnosti koje se tamo mogu obavljati dokazuje princip da su mogućnosti ograničene samo maštom dizajnera/korisnika.

Tijekom i nakon projekta održano je više javnih aktivnosti, radnih akcija i proslava te je na taj način velik broj naših sugrađana imao priliku upoznati se sa pojmom permakulture ta vrijednostima i načelima koja zastupamo, ali i upoznati se sa članovima udruge i uključiti se u njezin rad.

Osobno sam bio zadužen za medijsko izvještavanje o projektnim aktivnostima. Članove, građane i sve potencijalno zainteresirane obavještavali smo pozivima preko društvenih mreža i stranica. Nakon svake aktivnosti objavljeni su izvještaji opremljeni fotografijama. Glavni kanali komunikacije bili su internetska i Facebook stranica udruge. Kad je bilo potrebno obratio bih se i javnim medijima mada su se oni i sami javljali kod aktivnosti koje su im bile posebno zanimljive. Kod ovog projekta došlo je i do preklapanja sa projektom uspostave urbanih vrtova pa je i to povećalo njegovu vidljivost kod populacije koja ne prati rad udruge.

Vrt gotovo pri kraju implementacije

Akcijama provedenim u vrtu ukazali smo na neke bitne probleme kao što je reciklaža i zbrinjavanje otpada. Akcija sjeckanja božićnih drvaca nakon blagdana bila je iznimno popraćena od strane medija i građana koji su nam se u velikom broju javljali u želi da i njihova stabalca iskoristimo za malč što zbog kapaciteta radnog stroja i volontera nismo mogli. Ipak, čak smo i gradskoj komunalnoj tvrtki ukazali na ovo rješenje problema. I ovdje smo iskoristili priliku da povežemo temu projekta Vrtovi znanja kojem je cilj bio edukacija o obogaćivanju tla te smo tako nastavili koristiti resurse i provoditi aktivnosti čak i nakon završetka drugog projekta a kada nam se za to ukazala prilika jer temu smatramo iznimno važnom.

Akcija sjeckanja božićnih drvaca

U ovom projektu i na ovom prostoru povezali samo gotovo sve aktivnosti i teme kojima se udruga bavi, pa je tako vrt postao primjer dobre prakse iz Splita (studija slučaja) te je predstavljen u međunarodnom projektu RU:RBAN, a u samom vrtu je održano predavanja na otvorenom o urbanim vrtovima. Tom prilikom pokazana je multifunkcionalnost vrta te njegovo korištenje kao predavaonice, ali i kina na otvorenom.

Vrt je postao mjesto za odmor i uživanje

Iako se radi o školskom vrtu on je otvoren za korištenje i svim ostalim građanima a posebno stanovnicima kvarta koji ostatak parcele koriste za šetnju pasa. Tijekom rada na uspostavi vrta brojni su građani sudjelovali su u radnim akcijama i edukacijama.

Posebno su se iskazali djelatnici škole koji su bili vrlo aktivni te su nam omogućili korištenje resursa škole i tako olakšali realizaciju.

Što se edukativnog dijela projekta tiče u arhivi udruge imamo skice lekcija i edukativnih materijala. Ideja je da se program dovrši i  oblikuje u edukativni priručnik sličan priručniku za urbanu permakulturu koji smo izradili te da se može iskoristiti neovisno o našoj udruzi. Članovi udruge bi eventualno mogli biti edukatori i osposobljavati učitelje kako ga primjenjivati u školama. To bi mogao biti i bonus za učitelje koji završe tečaj permakulturnog dizajniranja kako permakulturu podučavati u školama. Kao udruga ovaj program nastojimo što češće primjenjivati te ga uskoro planiramo provesti zajedno sa još dvije splitske osnovne škole.