U suradnji sa Udrugom Sunce organizirali smo studijsko putovanja za osam učenika i njihovu profesoricu iz Instituto tecnico agrario e geometra, iz grada Larina u pokrajini Molise. Ovo studijsko putovanje je bilo izvrsna prilika za talijanske učenike da nauče nešto novo o (agro)bioraznolikosti, održivim poljoprivrednim modelima i praksama u Dalmaciji.
Prvi dan su učenici obišli prostorije Udruge Sunce i upoznali se s njihovim radom. Kasnije su prošetali po Splitu u sklopu održive ture te su istraživali održivu povijest Splita.
Drugi dan su proveli u Srednjoj školi Braće Radić u Kaštel Štafiliću. Učenici su sklopili nova prijateljstva s hrvatskim vršnjacima, a nastavnici škole (Marijana Bjeliš, Nikola Škarić, Živko Skračić i Mara Mizdor) pripremili su niz zanimljivih i praktičnih aktivnosti za učenike kako bi uposlili svoje ruke.
Uz obilazak šarolikog opusa školskog staklenika i vrta, oblikovanja stabla masline u bonsai stilu, izrade tradicionalnog ukrasa za Cvjetnicu posjetili su i podrum škole koji proizvodi tradicionalne sorte vina. Simbolično, učenici su zajednički posadili stablo prijateljstva – talijansku magnoliju. Lokacija stabla je na slijedećoj poveznici.
Drugi dan je zaključen obilaskom imanja Tvrde stine. U “rajskom vrtu” okruženi s 3000 stabala smokvi, 250 stabala maslina te vinovom lozom crljenka (zinfandela). Kao trajni podsjetnik, sa sobom su ponijeli reznice smokvi koje će pokušati kultivirati kod kuće u Italiji.
Treći smo dan su proveli u Osnovnoj školi Ostrog, gdje su nas ljubazno ugostile nastavnice Sandra Tuta i voditeljica botaničkog vrta Iskra Mara Zubčić Svalina.
Razgledali smo impresivan botanički vrt Ostrog, prvi zaštićeni spomenik parkovne hortikulture u Hrvatskoj, koji se ponosi s oko 1000 biljnih sorti iz cijelog svijeta. Sudjelovali smo u aktivnostima vegetativnog razmnožavanja hortenzija, fikusa i đirana.
Drugi dio trećeg dana smo iskoristili da učenike upoznamo sa glavnim aktivnostima naše udruge, kroz prezentaciju Marka Bana.
Za kraj trećeg dana uz mentorstvo Marije Hajdić učenici su učili kako sakupljati biljke, prešati ih i potom izraditi herbarij, oživljavajući tako svaki list biljke pričom.
Unatoč lošem vremenu, četvrti dan posjetili smo predio Malačka na planini Kozjak i sudjelovali na edukativnom predavanju Marka Cvrlje o raznolikosti vrsta, staništima i ekološkim izazovima sa kojima se suočava Hrvatska. Premda nismo mogli prošetati, učenici su oduševljeno promatrali snagu prirode koja se obrušava na naselja kroz prozore planinarskog doma u kojem smo održali edukaciju.
Posljednji dan smo posvetili vrednovanju zajedničkih aktivnosti, smještajući se uz izvor rijeke Jadro u njihovu interpretativnom centru, dodatno obogaćujući priču o našem putovanju. Razgovarali smo s učenicima o njihovim dojmovima, iznenađenjima i uspoređivali poljoprivrednu situaciju u Hrvatskoj s onom u Italiji.
_____________
Ovaj događaj je organiziran kao dio projekta VERA – “Sustainable agricultural models for biodiversity preservation” financiranog u sklopu Interreg programa prekogranične suradnje Italija-Hrvatska (Prioritet programa 2 – Green and resilient shared environment) te je sufinanciran sredstvima Ureda za udruge Vlade RH.