Kako smo dizajnirali edukacije za učenike i dizajn školskog vrta OŠ Skalice u Splitu

Donosimo detaljan tijek aktivnosti koje su dovele do dizajna i implementacije školskog vrta u Splitu. Isti je prezentiran na obrani za permakulturnu diplomu. Sve to vam u nastavku teksta donosi Marin Kanajet naš član koji stoji iza svega toga. 

Projekt i sve aktivnosti provođene su od 2020. do 2022. godine tijekom kojih je izrađen i implementiran dizajn edukacije za učenike osnovne škole te dizajn školskog vrta.

Konačni rezultat zasluga je zajedničkog rada članova udruge Permakultura Dalmacija, partnera iz udruge Sunce i Osnovne škole Skalice kao i svih volontera, građana, udruga, institucija i donatora koji su spomenuti u tekstu.

Sam članak je izrađen na temelju rada pripremljenog kao dio portfelja diplome za Permakulturnu konvergenciju održanu u Križevcima 2023. godine te zahvaljujem mentorici Gordani Dragičević te evaluatoru Mariju Miličeviću koji su svojim komentarima doprinijeli kvaliteti prezentacije.

Sudjelovao sam u koncipiranju ideje, plana razrade i koordinacije edukativnih aktivnosti te dizajna edukacije. Vodio sam dio projektnih aktivnosti, sudjelovao u izradi implementaciji dizajna te proveo najveći dio informativnih i promotivnih medijskih aktivnosti kreirajući objave i kontaktirajući medije.

KONTEKST – KAKO JE SVE ZAPOČELO

U okviru projekta Europskih snaga solidarnosti nazvanog “Školski botanički vrt mediteranskog bilja” – Osnovna škola Skalice na poziv udruge Sunce iz Splita udruga Permakultura Dalmacija pozvana je da izradi plan/dizajn školskog vrta koji je kao i sam projekt nazvan “Školski botanički vrt mediteranskog bilja”.

Kao permakulturni dizajneri prepoznali smo potencijal sudjelovanja u kreiranju javnog prostora namijenjenog školi i zajednici gradske četvrti Skalice te pristali sudjelovati u projektu. Naša osnovna primjedbe partnerima  bila je da na lokaciji nije moguće formirati botanički vrt (sam naziv i cilj projekta je preambiciozno zamišljan te ga nije bilo moguće realizirati na odabranoj lokaciji sa postojećim resursima), a uvjet za sudjelovanje da uz dizajn vrta želimo sudjelovati u kreiranju i realizaciji edukativnog  programa u kojem će učenici i učitelji iz škole dobiti edukaciju o permakulturi te uz mentorstvo proći proces od analize terena do sudjelovanja u kreiranju konačnog dizajna.

Formiran je osnovni tim koji su činili Ivan Rako, Ivan Mateljan i Marin Kanajet, a u različitim fazama projekta te izradi i provedbi edukativnih aktivnosti aktivno su se sudjelovali Ana Mikačić, Vedrana Vučenović i Lucija Zalović. U velikom broju ostalih aktivnosti sudjelovali su i brojni drugi članovi, volonteri i simpatizeri udruge, predstavnici partnera i škole, ali i ostali zainteresirani građani grada Splita.

ŠTO SMO KAO UDRUGA POSTIGLI

Ovo je jedan od projekata koji je pokazao puni potencijal udruge Permakultura Dalmacija te njezinih članova i u kojemu su u većem ili manjem obimu sudjelovali svi aktivni članovi udruge. Do izražaja je došla sposobnost prilagodbe i brzog djelovanja tijekom cijelog trajanja projekta te mudra redefinicija inicijalnog zadatka. Također, smatram da je ovaj proces i konačan rezultat na razini Splita i šire okolice doveo do prepoznavanja i priznavanja permakulture kao takve kao društveno poželjnog pristupa dizajniranju prostora u radu sa lokalnom zajednicom, a udrugu Permakultura Dalmacija kao partnera koji može doprinijeti projektima različitih tema i razina kompleksnosti.

U našem organizacijskom razvoju spoznali smo naše osobne mogućnosti, granice ali i iskoristiti priliku za izradu različitih modela kontrole procesa i unapređenja našeg rada i interne komunikacije.

Izrađen je dizajn procesa edukacije za učenike i učitelje sa konačnim ciljem uspostave prostora školskog vrta, učionice na otvorenom i mjesta za školske priredbe i sajmove.

Dovršena je izrada konačnog dizajna, implementacija dizajna  i provedba velikog broja školskih i društvenih aktivnosti u vrtu.

Projekt je provođen od 2020. do 2022. te su u tom razdoblju realizirani svi postavljani ciljevi, a ostvarene su i dodatne koristi kao što su bolje povezivanje sa zajednicom i udrugama koje su nam nastavile biti partneri i nakon provedbe projekta.

Prostor vrta je nastavio živjeti i nakon završetka projekta kroz aktivnosti koje bez projekta ne bi bile moguće, a cijeli edukativni proces je sistematiziran te je postao sastavni dio ponude edukacija udruge – bilo kao program ili kao pojedinačne aktivnosti.

Prostor budućeg vrta – pogled sa sjevera

 Radi velikog obima članak je podijeljen u 5 segmenata, pročitajte ga na sljedećim linkovima:

  1. ANALIZA – KAKO ZAPOČINJE SVAKA PERMAKULTURNA PRIČA
  2. KAKO SMO PODIJELILI RADNE AKTIVNOSTI
  3. DIZAJN – KAKO (I ZAŠTO) JE NA KRAJU BAŠ TAKO ISPALO
  4. IMPLEMENTACIJA – OD IDEJE DO REALIZACIJE
  5. ŠTO NAKON USPOSTAVE VRTA?